22 Юли 2009
ИЛКА КАТРЕВА КАЛОЯНА ЖИВКОВА
Заради кризата този сезон българските туристи са ухажвани наравно с чужденците.
И тази година най-печеливши са чужденците, които са си купили пакетна почивка за родните курорти. Цените за тях биха ядосали всеки българин, който почива на свободни начала. Хотелите от първа линия в Слънчев бряг например продават на чуждите туристи нощувката с all inclusive между 9 и12 евро на ден, а останалите са намалили до фаталните 5 евро. За българи обаче цената варира от 40 до 100 лева.
Хит на лято 2009 са тъй наречените почивки last minute. Ваканция в последната минута отговаря най-вече на манталитета на българина, който почти никога не планира почивките си. Проверка на "Монитор" по рецепциите на няколко хотела във Варна и Златни пясъци показа, че има предостатъчно свободни места. Повечето от хотелиерите са готови да свалят с 10 на сто от обявените в интернет цени за пет и седемдневна почивка. Заради кризата този сезон българските туристи са ухажвани наравно с чужденците от персонала на курортите за разлика от предишни години.
В пакета добро обслужване и добри цени вече фигурира като задължително и безплатното пребиваване на деца до 12 години, безплатни шезлонги, чадъри и ползване на хотелския басейн.
В края на юли двойна стая в хотели с три и четири звезди може да се наеме за пет или седем дни на цени, които варират от 44 до 160 лева.
Към цената на нощувките се заплаща и такса за курорта според звездите на хотела, като в петзвездните таксата е 2 лева, в четиризвездните 1,40. В горната граница на седемдневния пакет като екстра е all inclusive, който спестява значителна част от семейния бюджет, планиран за изхранване по време на ваканцията. Според туристите в бранша в момента свиват тъкмо разходите за изхранване на туристите, които обикновено сравняват с изобилието на храни в турските курорти. Българският all inclusive е далеч по-скромен, но със сигурност гладни не остават.
Сериозен спад в кризата търпят и частните хотелиери. Бизнесът на бабите, които заработваха с даване на квартири под наем, е в тотален срив. Не може само с легло под покрив и стая със стари мебели да въртиш туризъм. На този пазар, който години наред правеше дъмпинг на хотелите, сега сривът е тотален, а на цена 10 лева няма желаещи, обясниха хотелиери.
Добре се харчат това лято частните малки вили. Цената започва от 50 лева и достига до 500 евро. Според платежоспособността на наемателите хазяите предлагат домашна закуска, водене до плажа с микробус, както и разходки до интересни забележителности.
40 лв. за вечер е най-атрактивната цена за почивка в Слънчев бряг. Тризвездни хотели в центъра на най-големия ни курорт предлагат за тази сума легло, закуска и безплатно ползване на басейн и шезлонг. Тези, които обаче държат хотелът им да бъде на първа линия до морето, трябва да платят минимум 60 лева отгоре.
През юли и август цената на единичните стаи до плажната алея в Слънчев бряг се предлага за българи по 110 лв. Ако сте двама, всеки трябва да предвиди по 80 лв. Това са цените за август.
На повечето места децата до двегодишна възраст летуват безплатно с родителите си, а тези до 12 години ползват 50 процента намаление от цената за възрастни. Тези цени включват закуска на блок маса, а желаещите и за вечеря трябва да доплатят по 12 лв. на ден.
Хотелите, които нямат изглед към морето, но са в идеалния център на курорта, продават стаи между 40 и 70 лв. на вечер.
Презастрояването в курортите е в основата на много от проблемите на нашия туризъм.
Една пета от хотелите по морето, главно тези на втора и трета линия са празни, а в същото време 700 големи ваканционни имота са обявени за продажба. Това съобщи Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма (ИАОТ). Някои от тях се продават втора година, други сега излизат на пазара, трети са пред завършване. Не знам на какво чудо се надяват предприемачите, допълни той.
Според експерта и да достигнем същия брой туристи, както през миналата година това означава, че 60 на сто от хотелите по морето ще останат празни. Дори всички българи, решили да почиват в чужбина, а те са около 1,5 млн. души, да останат в нашите черноморски курорти пак няма да можем да напълним всички хотели. Средната им годишна заетост през 2009 г. ще е в рамките 35-37 процента. Подобна конюнктура носи големи рискове за много хотелиери без друг бизнес, от който да наливат средства. При сегашните цени на българския туристически продукт трудно може да се преживява само от хотелиерство. Един от начините за спасение на постоянно празните хотели е смяна на предназначението им и те да станат болници, хосписи, офис сгради, домове за възрастни хора и дори затвори, добави Драганов.
За да се раздвижи пазарът на ваканционни имоти у нас, който е свързан и с туризма, трябва да се създадат условия за въвеждане на системата "тайм шеринг", каза още Румен Драганов. В момента в България това е невъзможно, защото нашата нормативна уредба позволява разделяне имот на идеални части, но не и за срок на ползване, например по един месец в годината. За това трябва да се направят необходимите законодателни промени и да се даде шанс на този вид ползване на имоти и заради по-ниските цени. Така ще се даде възможност на повече хора да придобият недвижима собственост - за 1000 евро ще може да се купи гарсониера в морски или планински курорт, с право на ползване от една седмица в годината, допълни експертът.
Очакваме спадът на чуждите туристи към края на годината да бъде 3 на сто, прогнозира шефът на Института за анализи и оценки в туризма. В същото време със същия процент очакваме увеличаване на пътуванията на българите в страната. Само през август броят на нашенци, предпочели родните курорти, ще е със 7% повече от миналата година. Най-голям е спадът на броя на туристите от Скандинавия и Англия. Засега по-малко са туристите и от Русия. Най-вероятно валутните приходи от чужденци в туризма ще е с 20 на сто, или 400 млн. евро по-малко в сравнение с 2008 г. От външни туристи приходите ще са около 1,9 млрд. евро.
В обособените дворчета се разпъват палатки, гарират каравани и кемпери.
На фона на финансовата криза се оказа, че българите не се отказват от лятната почивка на море.Въпреки стагнацията и безработицата нашенци, които са скътали някой лев и са решили да изкарат седмица-две по Черноморието, масово се настаняват в къмпинги.
Такъв къмпинг е „Каваците", който е на три-четири километра от Созопол. Той едва побра десетките туристи, които прииждат на талази. От 10 ч. в събота в къмпинга, но и в съседните му „Смокини" и „Дюни" няма къде да се пусне игла. Доста чужденци от Холандия, Дания и други скандинавски държави също избраха тези скътани места по Черноморието ни, за да изкарат лятната си почивка. Стълпотворението от палатки, каравани и кемпери показа, че хората предпочитат не луксозните и лъскави хотели, които стоят почти празни, а първичното бивакуване.
На ден за разпъване на палатка таксата е 6 лв., още 5 лв. се плащат, за да се влезе с автомобил, а на човек дневният престой е 6 лв. По-тънко излиза гарирането на каравана в обособените от жив плет дворчета. За каравани таксата е 25 лв., като за нея не се плаща таксата от 6 лв. на човек и няма ограничение за броя на хората, които ще съжителстват в нея. Освен тези къмпингови такси за всеки се плаща и застраховка, която е в размер на 0,34 лв. на глава, както и такса за плажно право, която е 2 лв. Децата до 7 години влизат без пари в къмпинга, а за тях в района има доста развлечения - люлки, катерушки и пързалки.
Не таза стои въпросът с прехраната.
Цифроманията и жаждата за печалбарство е над всичко. В единственото останало крайморско заведение край "Каваците" порция пържени картофи без сирене, които нямат и 100 г, се продават за скромната сума от 2 лв. В района се оказа, че няма заведение за бързо хранене, в което може да се консумира готова храна. Кръчмите около бреговата ивица предлагат аламинути, сандвичи и пици, които понякога са с доста съмнително качество.
Но на почивка, било и в къмпинг, всеки сам решава с какво ще се храни. Повечето летуващи - особено тези с караваните и кемперите, са оборудвани перфектно - хладилници, печки, а някои даже имат и съдомиялни машини. На метри извън района на „Каваците" има хранителен магазин, който предлага какво ли не. Литър минерална вода в него е 1 лв., половин кило пилешки пържоли са 5 лв., а 200 г саламурено сирене се търгува за 2,50 лв. В района миналата година този магазин имаше и конкуренция, но наемът, който искал собственикът на соцбараката, бил 24 хил. лв. за три месеца.
На юг от Бургас цените за почивка традиционно са по-ниски от тези в Слънчев бряг и Несебър. Луксозни хотели приемат гости за 60-70 лв. на вечер, а по-ниският клас продават стаи за по 30-40 лв.
На мода по Южното Черноморие са семейните хотели и вили, които пускат туристи и за по 20 лв. на нощ и въпреки това пак имат недостиг на клиенти. Предлагането е по-голямо от търсенето, но това не е сринало тотално цената на услугите.
За 10 лв. може да се наеме легло в бунгало в района на къмпинг "Каваци" и Ахтопол. За квартира си пригответе между 15 и 20 лв. Свободни стаи се намират във всяко едно населено място край морето. Въпреки че винаги има свободни легла, хазяйките в Созопол не гледат с добро око на туристите, които са наематели само за една вечер, и дори отказват нощувки.
Най-сложно остава положението за привържениците на почивка с палатки. Място за такива все по-трудно се намира на места като „Златна рибка", „Смокини" и „Каваци".
България притежава уникална комбинация на вино, история, култура, религия, цивилизация, смятат френски експерти.
Френските експерти - енологът Клод Самсон и маркетоложката Паскал Тето, са избрали 8 маршрута за винен туризъм в България, съобщи Анелия Крушкова, председател на Държавната агенция по туризъм (ДАТ). Разработката е струвала
15 000 евро.
Френските експерти са проучили 51 винопроизводители в 14 региона на страната. По време на три обиколки са посетени 25 изби. Целта на винените турове е да се разнообрази българският туристически продукт и да се повиши неговата стойност, смятат от ДАТ.
Шефката на агенцията добави, че сега е важно турооператорите да намерят начин да привлекат повече клиенти за този продукт, да ползват маршрутите, като ги допълват или променят в зависимост от своите виждания.
Според Клод Самсон от страните на Балканския полуостров именно в България има уникална комбинация на вино, история, култура, религия, цивилизация.
7,6 процента е спадът в туризма от началото на годината, съобщиха от Държавната агенция по туризъм. Спадът на туристите от Европейския съюз за първите пет месеца на годината е 5,2 на сто. От Румъния обаче са дошли с 20 на сто повече гости, а от Унгария - с 35 процента.
Специална отстъпка от 30% по-ниски цени готвят от съюза за джаз феста в Банско, който ще се проведе от 8 до 13 август.
Предлагаме много атракции, красива природа, отлична хотелска база и достъпни цени по джоба на масовия турист. Това каза Емилия Бистрина, председател на Съюза на туристическия бизнес на банските хотели и собственик на туристическа агенция.
Базата за нощувки предлага различни категории според предпочитанията на хората. За този летен сезон хотелиерите са направили отбив от цената с по 5 лв. Така сега легло в частна квартира струва 12 лв., в семеен хотел - 20 лв. със закуска и 15 лв. без закуска, в 3-звездните хотели нощувката е 25 лв., а в 4-звездните - 30 лв. В близкия град Добринище цените почти догонват банските и са с по 2 лева по-ниски.
Хотелската база, която обединява съюза, е само в старата част на Банско, където романтиката на старинната банска архитектура с малки улички и две-три-етажни къщи е съхранена. Към сдружението има няколко механи като "Ореха", "Барякова къща".
монитор/България Таймс
-
Провали се акцията на кабинета "Българите - на море в България" !От Деница Ватева
21 юли 2009
Българите отново са на море в чужбина !
По-добре никога, отколкото късно !
Туризмът тръгна надолу !
Агенцията по туризъм отчита над 7% спад на туристите през юни
Неуспешни се оказаха опитите на държавните институции да стимулират българите да почиват в черноморските курорти и така да компенсират отлива на чужди туристи заради кризата. Това призна във вторник председателят на Държавната агенция по туризъм в оставка Анелия Крушкова. Турция и Гърция си остават предпочитани дестинации за основната отпуска през лятото, причините са възможностите за по-евтини оферти, по-добрата инфраструктура и обслужване, което предлагат съседите.
В началото на годината агенцията по туризъм отдели рекордните 5.78 млн. лв. за рекламна кампания на България пред българите. Кампанията беше първата по рода си, причината - мрачните прогнози за отлив на туристи от най-големите пазари за България - английския, германския и руския. Сумата беше дадена от излишъка и през февруари клипчета с гледки от курортите се завъртяха по всички по-големи телевизии. Отделно редица представители на правителството начело с премиера Сергей Станишев апелираха българите да прекарат ваканцията си в страната.
"Когато правехме кампанията, се надявахме българите да спасят летния сезон, както се случи със зимния", коментира Крушкова. Според нея обаче "спасението" не се е състояло, защото потокът от туристи към Гърция и Турция е останал почти същият като миналата година. Последните данни на Националния статистически институт към май сочат намаление от 4.5% на туристите към Гърция и увеличение с 1.9 на сто на тези към Турция. "Част от българите се прехвърлят от едната към другата страна, но не ги връщаме на нашето Черноморие", констатира Крушкова.
"На практика това не беше истинска рекламна кампания, просто предизборно бяха пуснати няколко клипчета", коментира зам.- председателят на съюза на собствениците в Слънчев бряг Мария Инджова. Според нея въпреки намалението на почиващите в Гърция и Турция българското Черноморие все още не може да върне голяма част от българите. По думите й към момента общото намаление на туристите в Слънчев бряг е 20% в сравнение с миналата година. По данни на Съюза на инвеститорите в туризма българите масово ходят през уикендите на Черно море, но все още прекарват основната си лятна почивка зад граница. За намаление на пътуванията на българи към морските дестинации съобщиха и от националното сдружение на автопревозвачите. "Данните за юни показват 5% спад", съобщи председателят на организацията и управител на "Юнион ивкони" Ивайло Константинов.
Според Мария Инджова една от основните причини, която отблъсква българите, е лошата инфраструктура. Отделно от това държави като Турция предлагат изключително ниски цени заради сериозната държавна подкрепа, която туристическият сектор получава. Конкуренцията вече принуди собствениците на някои хотели на Златни пясъци и Слънчев бряг например да смъкнат цените в средата на юли, десетина дни след като ги бяха вдигнали за разгара на сезона. През това лято определено ще има хотели, които ще останат затворени през целия сезон, смята Анелия Крушкова.
"Ние имаме много по-добра хотелска база, много повече забележителности, но въпросите с инфраструктурата и отчасти обслужването продължават да бъдат проблеми", смята и председателят на българската туристическа камара Цветан Тончев. Българите дават изключително високи оценки на инфраструктурата и обслужването в чужбина, показа и проучване на агенцията по туризъм сред българските туристи, проведено през пролетта.
По официални данни към края на май спадът на чуждите туристи в България е 7.6%. Намалението при немските туристи е 20%, при английските - 21 на сто, при руските - 7.3%. За първите 5 месеца с 14% са намалели и пътуванията на българи в чужбина. Тъй като няма статистика за вътрешния туризъм, не е ясно каква част от тях са се отказали изобщо от почивка и колко са се насочили към български курорти. Според президента на "Алма тур" Любомир Панковски през тази година има ръст на пътуванията в страната, включително и Черноморието.
Мнения
"Надявахме се българите да спасят летния туризъм, както се случи със зимния. Потокът към Турция и Гърция обаче е почти същият като миналогодишния" - Анелия Крушкова, председател на Държавната агенция по туризъм в оставка
"Турция предлага изключително ниски цени заради сериозната държавна подкрепа", Мария Инджова - зам.-председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг
"Имаме по-добра хотелска база от Турция и Гърция, но проблемите с инфраструктурата и обслужването остават" - Цветан Тончев, председател на Българската туристическа камара.
дневник/България Таймс
-----------------------------------------------------------------------------------------
Турция дава 40% отстъпка за туристи !
40% по-ниска цена на туристическия пакет ще получи всеки турски гражданин, който резервира почивка в родината си до 8 юни 2009 г.
Отстъпката е част от национална кампания, инициирана от турското Министерство на културата и туризма и хотелиерските организации, съобщиха агенциите.
Резултатите от тазгодишните международни туристически борси в Берлин и Москва показаха, че Турция е една от малкото държави, които отчитат ръст на записванията. Отстъпките от цените на туристическите пакети не са единствената антикризисна мярка, предприета от южната ни съседка. Тази година в Турция са отделени повече средства за реклама, бяха премахнати летищните такси за чартърните полети и т.н. Тази година Турция планира да реализира 5% ръст на туризма, като се насочва към туристи, които биха избрали евтини дестинации заради кризата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар